|
|||||||||
|
Charlotte Morris is een Amerikaanse folkzangeres en songschrijfster die opgroeide in de buurt van Philadelphia, Pennsylvania waar ze al op heel jonge leeftijd wist dat ze voor een carrière als muzikante zou gaan. Als kind leerde ze al zeer snel op allerlei instrumenten spelen waaronder gitaar, viool, mandoline, ukelele, banjo en piano. Dat is haar alleen maar ten goede gekomen toen ze haar eigen nummers begon te componeren. Haar muzikale voorbeelden en latere inspiratiebronnen waren vrouwelijke artiesten zoals Joni Mitchell, Judy Collins en Brandi Carlile die allen gekend zijn omdat ze betekenisvolle verhalen vertellen in hun liedjes, iets wat Charlotte Morris zelf ook altijd wilde doen. In juni 2018 lanceerde zij haar officiële debuutplaat met de EP “To New York, With Love” die al snel gevolgd werd door een tweede EP “Sputnik” met vijf nieuwe liedjes van haar hand. In december 2020 verscheen dan haar eerste volwaardige album onder de titel “Songs For My Next Ex” waarop ze nog eens acht eigen composities over allerlei relationele aspecten had verzameld. Twee jaar geleden besloot Charlotte Morris om naar Nashville, Tennessee te verhuizen waar ze werd geselecteerd om als één van zestien songschrijvers deel te nemen aan ‘The Johnny Mercer Foundation’s Songwriters Project’. Een eerste song die uit dat project is ontstaan is het prachtige nummer “Good Kind Of Hurt” dat gaat over alcoholverslaving en dat ook een plaats kreeg op haar nieuwe plaat “Wild Child”. Op de eerste video bij deze recensie kunt deze schitterende song zelf beluisteren. De andere video laat u kennismaken met de nostalgische song “Tennessee”, de mooie openingstrack van dit album die onlangs als single op de markt werd gebracht. Ook de emotionele albumtiteltrack “Wild Child” behoort volgens ons tot het allerbeste wat Charlotte Morris ons op deze plaat te bieden heeft. Maar het dient ook gezegd te worden dat we geen zwakkere song op deze schijf hebben kunnen ontdekken want ook de andere single “Your Number One” en de songs “Love Ain’t Real”, “Breathe”, “The Day We Lost You”, “Time Will Tell”, “If My Heart Had A Say” en de uptempo gebrachte afsluiter “This Time Round” zijn beklijvend mooie liedjes waarin je als luisteraar de oprechte emoties die deze artieste in haar loepzuivere stem en haar fragiele songs legt zelf kunt voelen en ervaren. Ter afsluiting willen we ook nog even bloemetjes strooien voor de muzikanten die Charlotte Morris bij de plaatopname hebben begeleid. Dat waren David Flint op akoestische en elektrische gitaren en op mandoline, Dow Tomlin en Dave Francis op basgitaar, Dane Bryant op piano en orgel en Wayne Killius op drums. Ook de rol van albumproducer William Gawley verdient hier zeker nog een terechte pluim, maar de meeste eer gaat toch naar Charlotte Morris zelf die al deze mooie liedjes schreef en ze op deze geweldig mooie plaat heeft gezongen. (valsam)
|